ارائه خدمات و راهکارهای مبتنی بر کارت (Cart Based Solutions & Services
سرویس اعتباری:
یکی از تسهیلاتی که در قالب کارت به دارندگان کارت اعطا می شود، خرید اعتباری است. ذر این سرویس هریک از موسسات برای کارکنان خود با توجه به میزان خالص دریافتی و با در نظر گرفتن بخش نامه ها و قوانین مربوطه در آن سازمان، میزان اعتباری را در نظر میگیرند. در واقع کارت خرید اعتباری، نوعی کارت پرداخت است که اعتبار آن توسط سازمان مربوطه تامین میشود و دارندگان آن میتوانند با کارت خود از تمامی مراکز فروش کالا و خدمات در سراسر کشور و از طریق پایانههای فروش، کالا و خدمات خود را تامین نمایند.
سرویس اقساطی:
طبق تعریف، فروش اقساطی عبارتست از واگذاری عین به بهای معلوم به غیر به ترتیبی که تمام یا قسمتی از بهای مزبور به اقساط مساوی یا غیر مساوی در سررسید یا سررسیدهای معین دریافت گردد.
دارنده کارت میتواند کالایی را خریداری نماید به شرطی که قیمت آن همراه با سود مورد نظر پذیرنده، به مبالغ معین و در سررسیدهای مشخص به وی پرداخت گردد.
سرویس تخفیف:
این سرویس به واسطه توافقاتی که میان سازمانهای طرف قرارداد این مجموعه و پذیرندگان وجود دارد ارائه میگردد که براساس آن پذیرندگان میتوانند به پرسنل سازمانهای طرف قرارداد تخفیفاتی ارائه دهند. این تخفیف میتواند بر روی خرید یا خدماتی که به دارنده داده میشود اعمال گردد. محاسبه مبلغ تخفیف و نحوه تسهیم وجوه بصورت کامل توسط این سیستم صورت میگیرد. کارمزدها با توجه به قرارداد فی مابین محاسبه شده و کسر میگردد.
سرویس بن ریالی:
این سرویس به منظور واریز وجوه نقد، پاداش یا هدیه به کارت مشتریان در نظر گرفته شده است و عملیات واریز به صورت بر خط و برون خط قابل انجام است. یکی از موارد کاربرد بن کارتهای اعطائی به دارندگان، این است که سازمانها میتوانند با توجه به بودجههای تعریف شده، تصمیم به اعطای مبالغ کمک هزینه برای خرید در مراکز پذیرنده کارت نمایند. هر سازمانی میتواند افرادی را که میخواهد به آنها مبلغی در قالب بن پرداخت نماید، در گروهها یا زیر گروههایی مطابق با موقعیتهای سازمانی خود تقسیم بندی نموده و به همراه لیست دریافت کنندهگان بن و مبالغ شارژ به این سازمان اعلام نمایند. پس از واریز وجوه اعلامی، دارنده کارت با استفاده از این بن امکان خرید اقلام مشخصی از کالاها با توجه به توافق با پذیرنده خواهد داشت. مقادیر موجود میتوانند زمان انقضاء داشته باشند. در ضمن مبالغ تحت عنوان بن، به شکل تجمیعی محاسبه میشوند، به این معنی که اگر دارندهای تا اعلام بعدی بنها، مبلغی در خساب خود داشته باشد، مبلغ پیشین محفوظ مانده و مبالغ جدید با مبالغ پیشین به صورت تجمیعی اختصاص مییابد. همچنین سازمان قادر است در آن واحد بیش از یک بن به پرسنل خود اختصاص دهد.
سرویس کالا برگ/ سبد کالا:
سازمانها به منظور اعطای یارانه غیر نقدی و یا ارزاق اهدایی در مناسبتها به کارکنان خود میتوانند با اختصاص کد به یک کالا یا سبدی از کالا و همچنین مشخص نمودن پذیرنده و یا شهر / استانی خاص اقلام مورد نظر خود را بدون دریافت وجه و یا با دریافت وجه یارانهای به کارکنان خود تحویل نمایند. مدیریت کالا، کد کالا و محاسبه گردش مالی در این سامانه صورت میگیرد. امکان تعریف دوره، عائله، مدت زمان انقضاء برای کالا برگ / سبد کالا وجود دارد. این سرویس بصورت برخط و یا برون خط قابل ارائه میباشد.
سرویس سبد کالا:
این سرویس همانند سرویس سبد کالا میباشد، با این تفاوت که کالا و خدمات آن از سوی دولت تعیین شده و زیر ساخت فنی لازم برای ارائه خدمت توسط بانک ارائه میگردد.
سرویس های قابل ارائه بر روی کارتها
سرویس تسهیلاتی رفاهی:
به منظور پوشش نیازهای رفاهی پرسنل، سازمانها خواستار تعریف حسابی هستند که امکانات متفاوتی را در بستر کارت در اختیار کارکنان خود قرار دهند. این حساب شامل قابلیتهایی به شرح زیر است:
تسهیلات مناسبتی:
در مناسبتهای مختلف، سازمانها وجوهی را در اختیار کارکنان خود قرار میدهند که قابل دریافت در کارتخوانهای خاص باشد.
تسهیلات مکانهای تفریحی:
به منظور ارائه خدمات رفاهی به کارکنان، سازمانها میتوانند به صورت دورهای امکان استفاده از مراکز تفریحی، ورزشی، و رستورانها را در اختیار کارکنان خود قرار دهند. با استقرار ترمینالهای این سامانه در این مراکز، دارندگان امکان استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده را خواهند داشت.
سرویس کیف پول الکترونیکی:
این سرویس برای تسهیل در انجام خریدهای خرد دارندگان کارتهای اعتباری ارائه میگردد. این سرویس هنگام خرید بصورت برون خط بوده ولی برای شارژ بصورت بر خط میباشد. لدا برای شارژ کیف پول، مشتری میبایست با همراه داشتن کارت بانکی به مراکز طرف قرارداد این سازمان مراجعه و نسبت به شارژ کیف پول خود اقدام نماید. مشتری میتواند هنگام استفاده از کیف پول الکترونیکی خود تا سقفی خاص که توسط این شرکت مشخص میگردد بدون رمز و بالای سقف مورد نظر از مکانیزم رمز برای افزایش امنیت تراکنش استفاده نماید. موارد مصرف در نظر گرفته شده برای این کیف دستگاههای کارتخوان، vending machineها، خرده فروشیها و غیره میباشد.
کارت پیش پرداخت:
این کارتها به هیچ حساب بانکی مرتبط نبوده و در دو نوع قابل شارژ و غیر قابل شارژ، صادر میشوند.
قابل شارژ: کارتهای قابل شارژ همانطور که از اسمشان مشخص است کارتهایی هستند که وقتی موجودی شان تمام میشود میتوان آن ها را دوباره شارژ کرد و از آنها استفاده نمود.
غیر قابل شارژ: کارتهای غیر قابل شارژ مثل کارت تلفن و یا کارتهای هدیه هستند که وقتی موجودی کارت تمام میشود فاقد اعتبار گشته و دیگر نمی توان از آنها استفاده کرد.
کارت هدیه: کارت هدیه به عنوان ابزاری بسیار مناسب، ضمن آنکه سهولت لازم را برای هدیه دهنده فراهم مینماید، قدرت انتخاب را نیز به هدیه گیرنده، هدیه میدهد. کارت هدیه با بسته بندیهای ویژه برای مناسبات خاص مانند؛ ازدواج، تولد، روزهای مادر و پدر، اعیاد ملی و مذهبی و … عرضه میگردد. این کارت در واقع همان کارت پیش پرداخت غیر قابل شارژ میباشد.
کارت حمل و نقل عمومی:
این کارت به منظور پرداخت الکترونیک خدمات شهری میباشد و با توجه به اینکه جمعیت کلانشهرها روز به روز در حال افزایش است، بسیار خوب است که اینگونه کارتها با هدف هوشمند سازی حمل و نقل در کشور ما استفاده گردد. از امکانات جالبی که در این رابطه وجود دارد، این است که کلیه مسافران میتوانند از این سیستم هوشمند استفاده کنند، به این ترتیب که کارت را از مراکز تعیین شده تهیه کرده و میتوانند در مترو، اتوبوس، تاکسی و غیره استفاده نمایند.
کارت خانواده:
به مجموعهای از کارتهای نقدی اطلاق میشود که بنا به درخواست سرپرست خانواده برای تک تک اعضای خانواده وی صادر میگردد. کارتهای صادر شده شماره مشتری اختصاصی داشته و همگی متصل به یک حساب واحد میباشند.
کارت سفر:
برای پرداخت هزینههای مرتبط با سفر در محل پذیرندگان این کارت در کلیه مراکز گردشگری که پایانه فروش بانک در آنها نصب شده و قبلاً به دارندگان سفر کارت توسط سازمانهای ذیربط آنها اطلاع رسانی شده است، قابل استفاده است.
کارت وفاداری (Loyalty)
این کارت از طرف پذیرنده یا شرکتی که اقدام به ارایه سیستم وفاداری نموده به مصرف کننده کالا یا خدمات داده میشود. با استفاده از این کارت، دارندگان میتوانند از خدماتی که پذیرنده در اختیار آنها قرار میدهد از قبیل خدمات امتیاز دهی، تخفیف، اعطای هدیه در صورت خرید یش از یک سقف بخصوص و غیره برخوردار شوند.